Pages

24. juni 2012

The only time to eat diet food is while you’re waiting for the steak to cook...

"I må ikke spise nogle former for ris, pasta eller hvidt brød"

Kan ikke lade være med at trække på smilebåndet. Har ikke rørt kulhydrater i en lille menneskealder. Det her bliver så let som at klø sig i nakken. De andre deltagere ser lidt anspændte ud. Især hende dér den asiatisk udseende kvinde, som er direktør for et eller andet mobiltelefonselskab. Er overbevist om, at det er hende. Kan genkende hende fra en artikel om karrierekvinder i Alt for Damerne.

"I må ikke drikke kaffe, sodavand eller nogle former for light produkter".

Kommer til at fnyse højt. Efter hård skoling hos Anne Bech kan jeg næsten ikke huske, hvordan det er at drikke kaffe. Altså har muligvis købt sådan en økologisk, koffeinfri udgave fra Peter Larsen, men det tæller jo ikke (har dog alligevel undladt at nævne det over for Anne).

Tager en dyb indånding sammen med de 4 andre kvinder. Vi sidder i Charlottehaven til et detox forløb, som vi skal følge i 11 dage. Med jævne mellemrum skal vi mødes til meditation og saunagus.

Det startede med at jeg læste i InStyle, at Gwyneth Paltrow holder den slanke Hollywoodlinje ved at følge den såkaldte ”clean kur”. Efterfølgende er det gået op for mig, at alle åbenbart følger kuren. Det er en afgiftningskur, hvor man kun får fast føde én gang om dagen, og det er så et måltid med magert kød (kylling, kalkun, lam eller vildt) eller fisk plus et kornprodukt (ikke glutenholdig of course) som typisk er quinoa. Dette måltid får man midt på dagen, og morgen og aften får man et flydende måltid, som f.eks. en smoothie eller en suppe. Der er et langt interview med Alejandro Junger (ham der opfandt kuren) på Gwyneths hjemmeside, og hun har selv lige gennemført kuren.

Efter nærmere eftertanke nåede jeg imidlertid frem til, at ”clean kuren” forekommer mig en anelse for restriktiv. Meldte mig i stedet til forløb i Charlottehaven, hvor lækker overskudsagtig speltmor fra Hellerup deler opskrifter ud på blomkålsfrikadeller og linsemos. Meget mere min stil. Sorry Gwyneth.

"I må ikke spise grøntsager fra natskyggefamilien".

Åbner det ene øjne. Natskyggefamilien? Overvejer et splitsekund, om jeg hørte forkert. Må åbenbart slet ikke spise natskyggeplanter, hvortil hører aubergine, tomater, kartofler og peberfrugter. Og jeg som virkelig godt kan lide tomater. Startede ellers dagen med, hvad jeg selv ville betegne som kongeværdig detox-morgenmad i form af spejlæg, chevre chaud og soja/kakao-milkshake. Har besluttet mig for ikke at nævne det under vores samtale i Charlottehaven.



De andre deltagere sidder upåvirkede i deres lotusstillinger. Jeg forsøger at rette ryggen og glæde mig over, at jeg har mit nye Moshi Moshi Mind træningstøj på. Første gang vi mødtes kom jeg i mine røde Nike træningstop, sorte hotpants og mine skrigende pink ynglings sko fra Nike Free. Syntes selv, at jeg var ret velklædt, indtil jeg fik øje på de andre deltagere, som alle var iklædt silkebløde cashmere lignende stoffer i jordfarver. Kiggede alle sammen forarget på mig, som om, at jeg skulle til kettlebell i Fitnessworld. Hvor taberagtigt.

Stoppede derfor lige i Moshi Moshi Mind på hjemvejen. Vil anse det som en slags investering og krydse fingre for, at Direktøren ikke opdager, at jeg har betalt med madkortet til fælleskontoen. Siger bare, at Moshi Moshi Mind er en fabelagtig helsekostforretning på Østerbro.

"Pust ud", hvisker speltmoren fra 2900 Happiness.

Skynder mig at indånde en stor portion luft og udånde langsomt, mens jeg drømmer længselsfuldt om en stor blodig ribeye steak fra MASH med pomfritter og hjemmelavet bearnaise.  

3 kommentarer:

  1. Har du egnetlig bloggen alene nu? Var I ikke flere i starten? Knus Jose

    SvarSlet
  2. Som altid - super sjovt!

    kh
    Trine

    SvarSlet
  3. Ih hvor er det skønt: Mine FØRSTE kommentarer (vidste, at der nok skulle komme nogle læsere.. hæhæ).

    @ Jose: Vi startede to - men min irriterende intelligente kollega og dejlige veninde har (desværre) to børn, som åbenbart stjæler en del tid midt i karriereræset. Så nu er jeg on my own...

    @ Tak Trine, det betyder ufattelig meget med lidt feed back, når man udstiller sig selv og alle neuroserne på nettet :)

    Knus til jer begge

    SvarSlet